کد مطلب: 115911 تعداد بازدید: ۱۹۷

برگزاری وبینار تخصصی "جامعه عفیف " به مناسبت هفته پژوهش

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳:۳۸
استاد حوزه مطرح کرد: جامعه باید برای رسیدن به هدف اصلی که همان حاکمیت احکام الهی می‌باشد به سمت عفاف حرکت کند و تاکید قرآن بر رعایت عفت و پاکدامنی عموم جامعه مخصوصاً زنان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران،استاد حوزه  سرکارخانم شکری در وبینار تخصصی "جامعه عفیف" که به مناسبت هفته پژوهش در مجتمع حوزوی الزهرا برگزار شد گفت : در اصطلاح فقه، حجاب یعنی زن در معاشرت خود با مردان جلوه گری و خودنمایی نداشته باشد. دین اسلام در بحث حجاب به استیذان پرداختند که از آن دو نکته استخراج می‌شود : استیناس و اسرار درونی یعنی هر فردی اسراری دارد که در قالب فردیت و اجتماعیت اسرار خود را در اختیار دیگران نمی گذارد مگر اینکه استیذان نماید و یا با اجازه اعلام کند.

وی گفت: تکلیف زن برای رعایت حجاب حکم می باشد نه حق. زیرا در حق، حق انتقال وجود دارد ولی در حکم قابل انتقال و تغییر نیست و انتقال وجود ندارد. بنابراین اگر هم بگویند که حق همسرم هست و حجاب را رعایت نمی کنند باید به حکم حرمت الهی حجاب را در جامعه رعایت نمایند.

در ادامه مطالب فقهی سرکارخانم سالاریان استاد حوزه به بیان شبهات پیرامون مسئله قوامیت مرد پرداخت و بیان کرد: دستورات دینی حکمت عظیمی دارد که مرد را قوام معرفی می‌کند و قوام به معنای پایه‌ای که به عنوان تکیه گاه کنار درخت گذاشته می‌شود تا استوار باشد جایگاه  مرد، تکیه گاه در خانه است. حال بعضی می‌گویند که قوام مردان به جهت نفقه می باشد در حالی که در حال حاضر بعضی از زنان نفقه می‌دهند. در پاسخ به این شبهه باید گفت اولاً خداوند مردان را قوام داده به جهت وجود انفاق نه خود نفقه و این به این معنی نیست که اگر نفقه ندهند قوام ندارند. اگر نفس نفقه  به زن واگذار می‌شد خانواده دچار چالش بود و اقتدار مرد زیر سوال می‌رفت. البته در کنار قوامیت، مرد باید در خانه به مشورت با اهل خانه بپردازد. این به آن معنی است که مقام ریاست در اسلام به معنای خدمت به دیگران است و این یعنی مسئولیت سنگینی که از دوش خانم ها برداشته شده است و این لطف خدا بوده که با توانایی زن همراهی دارد.

در ادامه استاد حوزه سرکار خانم شجاعیان در وبینار تخصصی جامعه عفیف و در بحث تفسیری آن گفت : با توجه به زندگی امروز باید دقت داشت مهندسی معرفتی و فکری ما بر اساس مبدا و معادی شکل گرفته است فهم این مسئله به ما کمک می‌کند در مسائل دیگر مثل احکام که از جمله آنها حجاب و عفاف است بیشتر و بهتر و منطقی تر دقت شود.

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد:سوره نور در واقع از اول سوره نقشه راهی نشان  می دهد که جامعه عفیف داشته باشیم جامعه صرفاً زنان نیستند بلکه همه افراد جامعه همچون مردان هم درجامعه هستند. قرآن در سوره نور نکات زیبا و ظریف در ارتباط با جامعه عفیف هم در ارتباط با مردان و هم زنان مطرح می نماید

خانم شجاعیان ادامه داد: تاکید قرآن بر رعایت عفت و پاکدامنی عموم جامعه مخصوصاً زنان است. اگر جامعه بخواهد نظم و انضباط داشته باشد قانون می‌خواهد، طبق دین اسلام قرآن قانون اساسی ماست بنابراین آنچه درباره قرآن مطرح می شود فرض و الزام در آن است و قرآن قانون اساسی است. بنابراین تمام احکام قرآن مبنای فطری دارد پوشش و حجاب امری فطری است وبا توجه به یکی از  اسامی قرآن یعنی  ذکر این نکات  به معنای یادآوری است و اگر این یادآوری نباشد غبار بر روی فطرت مینشیند.

وی با بیان هدف سوره نور افزود: جامعه باید در سایه رهبری پیامبر برای رسیدن به هدف اصلی که همان حاکمیت احکام الهی می‌باشد به سمت عفاف حرکت کند همانطور که در آیه ۳۳سوره نور وظایف مردان را کنترل نگاه و پاکدامنی و وظیفه زنان را علاوه بر کنترل نگاه و پاکدامنی، حجاب را نیز بیان میکند. زیرا زن از نگاه قرآن و جامعه اسلامی جایگاه ویژه ای در مدیریت ارتباط میان زنان و مردان دارد، بنابراین با حیا و خویشتن داری مدیریت بهتری در کنترل روابط انجام می دهد.