کد مطلب: 115913 تعداد بازدید: ۲۱۱

برگزاری کارگاه طرح نامه نویسی پایان نامه ها به مناسبت هفته پژوهش

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۷:۲۱
به مناسبت هفتۀ پژوهش در مرکز پژوهشی رحیق مختوم مدیریت استان سمنان کارگاه طرح نامه نویسی پایان نامه های مقطع سطح3 برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت  هفتۀ  پژوهش در مرکز پژوهشی رحیق مختوم مدیریت استان سمنان کارگاه  طرح نامه نویسی پایان نامه های مقطع سطح3 برگزار شد.خانم مرادی استاد این کارگاه  ابتدا به  اهمیت  نوشتن  طرح تحقیق  برای  پایان  نامه نویسی  اشاره کرد و گفت: شخصی  که می خواهد پایان  نامه  یا  مقاله یا هرچیزی  را بنویسد باید هدفی  برای  نوشتن داشته  باشدودر نوشتن با  هدف  براساس سطح  دانش  مطلب  نوشته  می شود.  مثلا طلبه ی سطح  دو هدف اش از نوشتن   تحقیق  پایانی فقط  جمع آوری  مطلب  وتدوین  مطالب  جمع آوری  شده براساس  موضوع  است  وفقط باید  شخص  در آن مرحله یاد بگیرد که  خروج  موضوعی   نداشته باشد وارتباط  بین  محتوا  را  از  مقدمه  تا نتیجه  حفظ کند.  ولی  طلبه  سطح  سه علاوه بر  رعایت  این  مطالاب  باید یک  نوآوری  در نوشته  اش باشد وحتما براسا س رشتۀ تخصصی اش  موضوع  انتخاب  کند   زیرا  نوشتن پایان نامه یعنی  فرایند  نتیجه  آموزش  وفراگیری  است  که فرد در طول تحصیل  داشته   وخروج آن  یک  نوآوری  وخلاقیت در فراگیری آموزش است  که  در قالب  پایان  نامه  خود رانشان   می دهد . آنچه  قبل  از نوشتن طرح  دانستن اش  لازم  وضروری است  ،انتخاب  موضوع  واستاد راهنما  است .  این  دو  انتخاب  نقش کلیدی  واساسی  در نوشتن  طرح و پایان  نامه دارند  که متاسفانه  در بیشتر  مواقع  مغفول  واقع  می شوند . با توجه به  اینکه بهترین  پایان  نامه  آن  پایان نامه  ای است  که حداقل دو یا سه مقاله علمی ترویجی یا علمی  وپژوهشی  از آن  در بیاید  پس  انتخاب  موضوع  هم  بسیار  مهم است  . موضوع  پایان نامه  که  جدید   باشد  وبه توان   برای نوشتن آن  مطلب به  دست آورد  از کجا به  دست  می آید. از چند طریق می  توان   موضوع به  دست اورد  1. از طریق نیاز  جامعه  که  وجود دارد  و فرد حل یک مساله  را نیاز  وضروری می بیند  ودغدغه ی حل  مساله  را دارد . 2.  فهرست  مطالبی  که در کتابها  وجود  دارد .3 . پیشنهاد استادهای  کلاس درس  یا  استاد راهنما، مدیر  حوزه و...  4.  در خواست اندیشکده ها یا مراکز پزوهشی  یا  ارگانها  و نهادهای دولتی و...

وی ادامه داد: یک  موضوع  خوب باید  دارای ویژگی های  از  جمله  عدم  تکراری  وکلیشه  ای  بودن ،واضح  وروشن بودن وگویا  و جامع  بودن ومانع  ومختصر  بودن باشد .باید دارای   زیبایی علمی  وادبی  باشد  و هویت  وهدف    اثر را  به نمایش  بگذارد  وناظر به مساله   تحقیق  باشد.  و فرد باید   به موضوع  علاقه  داشته   باشد   زیرا  این  علاقه  است  که  ایجاد انگیزه  می کند که  فرد  کار را  به  نهایت برساند.  زیرا  اگر طلبه  فقط به صرف  اینکه   موضوع اش در کمیسیون  به تصویب  برسد  اگر چه  به آن  موضوع  علاقه  نداشته باشد  آن را انتخاب کند  اگر مانع  یا  مشکلی در نوشتن پایان  نامه  برای  او پیش بیایید   دیگر انگیزه  برای  ادامه  کار ندارد  ولی علاقه به  موضوع  ورسیدن  به نتیجه   زمینه  مهم  واساسی  برای  ادامه  کار می تواند باشد.  استاد راهنما در نوشتن پایان  نامه  نقش  محوری دارد  زیرا استاد راهنمای  دلسوز  سعی  می کند با  راهنمایی اش  دلگرمی برای  طلبه  باشد واو را در  ادامه  کار مشتاق  کند  و اگر طلبه  درنوشتن قسمتی  از پایان  نامه  مشکل دارد  این استاد راهنما است  که  می  تواند با راهنمایی هایش  به طلبه کمک کند تا  کار را  به صورت  مناسب  به  پیش  ببرد. واینکه  باید استاد راهنما  به  موضوع  پایان نامه  علاقه  داشته باشد  زیرا برخی از اساتید  به برخی  از موضوع  علاقه  ندارند   واستادی  آن  موضوع راقبول نمی  کنند  ولی با اصرار  طلبه  مواجهه  می شوند . باید  طلبه سعی کند استادی   را بگیرد  که اوهم به  موضوع   انتخابی  اش  علاقه  داشته باشد واین  بسیار  مهم  است  واز طرفی  باید طلبه  این  را در نظر بگیرد که باید استادی  بگیرد که روحیات   واخلاق  اش  با او متناسب  باشد. مثلا برخی طلبه ها بااستادد خانم   راحتر کار می کنند  ووقتی  استاد اقا می گیرند   می گویند مانمی  توانیم  به راحتی  از راهنمایی استاد استفاده  کنیم  واین  برای آنها مشکل آفرین  می شود . چون  شرط مهم  در نوشتن  یک  طرح  وپایان  نامه  خوب استفاده کردن از راهنمایی ومشاوره  استاد راهنما است ولی  وقتی  یک  طلبه  در برقراری  ارتباط  با استاد مشکل دارد اصلا  کار رانمی تواند به خوبی پیش  ببرد.

 خانم مرادی بیان نمود: بعد از انتخاب  موضوع  واستاد راهنما و قبول کردن  استاد راهنما برای  راهنمایی،  نوبت  به  نوشتن  طرح  می شود ممکن  است  استاد  راهنما   موضوع  انتخابی طلبه  را کمی تغییر  دهد اگر ابهامی  برای طلبه  وجود دارد   در انتخاب موضوع باید  طلبه آن ابهام را برطرف کند چون زمانی  شخص می تواند طرح  خوب بنویسد که موضوع برای  خودش  واضح  وروشن  باشد و ابهامی در آن  نداشته باشد.اکثر کسانی  که در پایان  نامه  ومقاله  خروج  موضوعی دارند کسانی  هستند  که  موضوعی  با  ویژگی که  گفته  شد برای  خودشان  واضح  نشده است.  بعد ازانتخاب  موضوع  نوبت به  نوشتن   طرح  اجمالی است  اول چیزی  که در طرح  باید  نوشته شود وخیلی  مهم است    نوشتن  تبیین  است  زیرا  اگر تبیین مسأله    درست  نوشته  شود سایر موارد  طرح  درست نوشته می  شود.   برای تبیین  مسأله  باید  این مطلب  به خاطر بسپارید مساله  همان  موضوعی است  که دغدغه  ی شما شده  که به دنبال حل آن هستید حالا مساله  براساس  ضرورت   یا نیاز   به وجود می آید  . بهتر است  مسأله  به صورت  مختصر ومفید  نوشته شود ولی  اصل مسأله  باید  بیان شود . بعضی  از افراد در تبیین  مسأله  به موارد زیادی  اشاره  می کنند ولی  به اصل  مسأله  نمی  پردازند  در قالب  یک مثال مساله  مانند علی  دو کتاب  و حسن   سه کتاب   دارند آن دو باهم  چند کتاب دارند  این  مسأله  به صورت  واضح  وروشن  نشان  می دهد که نتیجه  حاصل جمع  است .  مساله  یک  پایان  نامه باید همین طور باشد  و به  گونه  ای  نوشته شود  که نشان دهد  که شما دنبال  بیان  نقش یا پیامد و یا آسیب  شناسی  وراهکار  موضوع  هستید و سیر منطقی  وانسجام  بین  موضوع   وتبیین  باید  وجود داشته باشد  وپرداختن   به  اصل  موضوع  خود را در تبیین  نشان دهد. . بهتر است  در صورتی  که در موضوع   لفظ  مفهوم شناسی  نیامده  به صورت گسترده  مفهوم شناسی  لغوی  واصطلاحی  در تبیین  مساله نیایید چون  ما در نوشتن طرح   یک  مورد مفهوم شناسی  لغوی   واصطلاحی  به  صورت مجزا داریم.  این  جلسه  اول  بود انشا الله  خواهران پیشنهاد یا ا نتقادی  دارند مطرح  کنند تا انشا  الله  در جلسات  بعد اجرایی  شود. در این کارگاه سعی  شده  به اشکالاتی  که درانتخاب برخی  موضوعات  وتبیین  مساله  نویسی  که  توسط  خواهران  مطرح  شده  پرداخته و به اصلاح آن  مبادرت شود  که به صورت  عملی  خواهران  با موضوع  یابی و تبیین  مساله نویسی آشنا شوند.