کد مطلب: 119031 تعداد بازدید: ۱۵۴

کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: درمسیر حرفه ای شدن نیاز به ابزار است.

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲:۵۶
درحاشیه اختتامیه جشنواره علامه حلی برای پژوهشگران و نخبگان پژوهشی کارگاه "نقش فناوری اطلاعات در تحقیق و پژوهش" با هدف آموزش و حرفه ای کردن خواهران طلبه در امر پژوهش به خصوص در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای نصاری کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران، یکی از مهم ترین  اهداف برگزاری این کارگاه ها را حرکت در مسیر منویات مقام  معظم رهبری و جهاد تبیین  بیان  کرد و گفت: در  راستای  این کارگاه  دوتا هدف وجود دارد یک  هدف آموزش  ودیگری انگیزش است. برای اینکه کسی  پژوهشگر حرفه ای شود باید ابزار پژوهش را خوب یاد بگیرد و به ابزارهای پژوهش نگاه جدی داشته باشد و همچنین منابع پژوهش  قالب ،عنوان، ساختار پژوهش را بداند؛چرا که نوع تقسیم بندی منابع مقدمه ای برای حرفه ای شدن است.

 

وی با بیان اينکه پژوهش به دو دستۀ  دستی وماشینی تقسیم می شود و هریک معایب و مزایایی نیز دارند،تصریح کرد: منابع دیجیتال  فرع  ومنابع  مکتوب اصل هستند.اگر فقط تکیه پژوهشگر به منابع دیجیتال باشد صدمات جبران ناپذیری پژوهش خواهد خورد. و بیان کردند که باید از منابع دیجیتال مانند گوشی نه به عنوان مصرف کننده  باید به عنوان تولید کننده  استفاده کرد لذا پژوهشی مطلوب است که چشم انداز آن شامل عمیق  بودن  استنتاجات ، ریزبینی  وتوجه به نکات وجزئیات ، معتبر بودن محتوای مورد تحقیق، انبوه بودن منابع ،تعداد خروجی بیشتر،تعداد موضوعات (وسعت استنتاج)، تحقیق  گروهی ،جامعیت در تحقیق ، ارتباط یابی  بین نظرات (تدوین)، قدرت مانور در مولفه های عمیق( چه کسی ،چقدر ،چگونه ،چه موقع ) است.

 

استاد نصاری در ادامه کارگاه با بیان  ابزارهای فناورانه وتنوع آنها افزود: نرم افزارهای محتوایی ذاتاً  دارای محتوا هستند  مانند نرم افزار جامع الاحادیث، نرم افزار نور،نرم افزار فقه  اهل البیت و....  در مسیر حرفه ای  شدن نیاز به ابزار است کسی که حرفه ای  شد هم سرعت وهم دقت بیشتر دارد. این  که باید حرفه ای شویم  حرف من نیست صحبت  مقام معظم رهبری است که باید   حرفه ای باشیم و با آن غصه ای هم نخواهیم  داشت.

 

 وی بیان کرد: سامونل  جانسون دانش را بر دوقسم  تقسیم کردند :الف)دانشی که می دانیم (محفوظات  تجربیاتی  که در طول  زندگی  کسب  می کنیم و تحصیلات کلاسیک (حوزوی) (اموزش های  تکمیلی ) ، ب)آنچه  که  می دانیم  در کجا می توان اطلاعاتی درباره اش یافت. لذا آشنایی با نرم افزارهای محتوایی(دستکتاپ،ابری ،  اپیکشنها) و آشنایی با نرم افزارهای  ابزاری که محتوا به پژوهشگر نمی دهند ولی ابزاری برای کسب  محتوا هستند مانند مرورگر  crom , mozila و ذره  بین و ... می توان مفید و موثر باشد.

 

کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد:  برای اینکه موتور پیمایش کاوش  و رباط  متن شما را به صورت خزنده بپذیرد باید پرسنل  مخاطب راشناسایی  کنید و بعد تولید محتوا کنید.  پرسنل  مخاطب یعنی اینکه  تفکر مخاطب باید در نظر گرفته شود ، مخاطبان طرز فکرهای مختلف دارند و باید در تولید محتوا با ابتکار ونوآوری این امر لحاظ  شود. باید در تولید محتوا این را دانست که  فضای مجازی فضای چند هویتی  است و فرد می تواند با استفاده از یک هویت جدید و با توجه به طرز مخاطب مطالبی که مبنای  الهی ودینی دارد را  نشر دهد و باید در فضای مجازی تقوا رعایت شود تا شالودۀ  روح وروان خراب نشود .همچنین  باید در فضای مجازی  آرایش جنگی  گرفت . برای این کار باید کلید واژه مناسب بیاورید چگالی کلید واژه، وزن کلید واژه باید لحاظ شود ، و نیز باید مهارت  جستجوی  پیشرفته  وفوق پیشرفته را یاد بگیرید تا با عمق  بیشتری کار پژوهشی را نجام دهید.