نشستی علمی با عنوان زن در عرفان در گرمسار برگزار شد.
پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹:۳۵به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با هفته گرامیداشت مقام زن و مادر، نشستی علمی توسط مدرس و معاون فرهنگی حوزه علمیه فاطمیه گرمسار خانم محسنیان با عنوان زن در عرفان با حضور بانوان شاغل در شبکه بهداشت گرمسار برگزار شد.
در این نشست علمی مدرس حوزه علمیه فاطمیه گرمسار ضمن بیان دورنمایی از منظومه فکری عرفان اسلامی و نوع نگاه آن به جهان، انسان و به تبع زن، به تبیین جایگاه زن در عرفان اسلامی پرداخت و گفت:
تجلی از لطیف ترین تعابیر عرفانی، مقول به تشکیک و دارای شدت و ضعف است، به طوری که از منظر عرفان اسلامی هر موجودی مظهر و تجلی نامی از نام های الهی است و در عین حال که سایر کمالات الهی را به همراه دارد، تفاوت بین مظاهر، در ظهور اسمی خاص و مخفی شدن سایر اسما و کمالات الهی است و هرچه در مراتب خلقت پایین تر آییم، ظهور جمعی کمرنگ تر می شود
محسنیان افزود: جلال و جمال از اسما الهی اند و در عین حال که جمال حق در جلال حق و جلال حق در جمالش نهفته است، گستره هستی تجلی مهر و قهر الهی ست و زن را مظهر جمال و مهر الهی و مرد را مظهر جلال الهی می دانند.
معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار با اشاره به مقام انسان کامل که جنسیت پذیر نیست، بیان داشت:
بالاترین مقام انسان خلافت الهی است و انسان از جهت جان و روح آگاهش خلیفه الهی است و خضوع فرشتگان در مقابل جان آدمی است.
وی خاطر نشان کرد: البته در منظر عرفانی خلافت الهی نیز صاحب مراتب نازل، متوسط و کامل است که متناظر با مراتب عدالت در نظر گرفته می شود، بنابراین از نظر عرفان اسلامی، انسان کامل به جهت عدالت کبری اش که در هسته مرکزی عدالت است، دارای خلافت کامل است. علاوه بر اینکه باید توجه داشت خلافت دو چهره ی باطنی و ظاهری دارد و همچنین نبوت نیز که محصول سیر چهارم سالک الی الله است دارای دو نوع انبایی و تشریعی است، بدین ترتیب از این منظر، زن می تواند به خلافت باطنی و نبوت انبایی دست یابد و این مقام جنسیت پذیر نیست، همان طور که در طول تاریخ زنان بزرگی دارای این مقام بوده اند که کامل ترین ایشان فاطمه زهرا سلام الله علیها است که او را ام ابیها می نامند، که خود اشاره به رفعت خاص مقام ایشان است.
معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در تبیین جایگاه زن در عرفان خاطر نشان کرد: بر اساس آموزه های اسلامی رحمت الهی بر غضب الهی سبقت داشته و «وسعت کل شی» است، بدین معنی که هدایت غضب الهی با رحمت اوست و در اصطلاح؛ امامت، با مهر و رحمت الهی است و قهرِ مطلوب، قهر مورد رهبری مهر است و با توجه به اینکه زن مطهر مهر است، راه مهر را بهتر از مرد درک می کند.
این مدرس حوزه در پایان ضمن توصیه به مطالعه کتاب زن در آینه جمال و جلال آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) فرازهایی از این کتاب را تبیین نموده و گفت: اگر بخواهیم به اهمیت نقش رحمت در سیره رسول الله به عنوان انسان کامل و خاتم النبیین توجه کنیم ایشان را حبیب الله، پیامبر رحمت، صاحب خلق عظیم و معلم بشریت می خوانند، به طوری که به فرموده ایت الله جوادی آملی رشته تخصصی ایشان محبت و رحمت است چراکه، عالم بر اساس مهر بهتر از قهر اداره می شود وخانواده کانون رحمت و مهر است و انسان رحمت را در خانواده می آموزد و زن طلایه دار این مهر و رحمت در خانواده است.
