مدیر دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سمنان: بزرگترين شاخص ها در وادي ايثار و شهادت اخلاق است
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۲:۵۸به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، دههٔ فجر در ادبیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران به روزهای ۱۲تا ۲۲بهمن ۱۳۵۷گفته میشود که طی آن امام خمینی(ره) بعد از تبعید ۱۴ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷به ایران وارد شدند و در نهایت در ۲۲بهمن سلطنت پهلوی سقوط کرد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید که امام راحل آن را یوم الله خواندند.
در همین راستا گفتگویی با جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا مدیر دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، درباره عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی و روحیه ی شهادت طلبی انجام شده که در ادامه آن را میخوانید:
- لازمه روحيه شهادت طلبي درجامعه چیست وچه اقداماتي باید صورت گیرد تا این روحیه تقويت شود؟
بحث شهادت و روحيه شهادت طلبي به واسطه اي عظمتي كه شهيد و شهادت دارد
سیر فرهنگ شهادت مسلما به صورت يك روال معمولي و عادي اتفاق نمي افتد بلکه كساني كه به مقام عظماي شهادت نائل مي شوند ،حتما و حتما از درون خودسازي داشته اند، رابطه عميقي كه با خداوند عالم داشتند و جان خودشان را در طلب اخلاص گذاردند و اين را تقديم مسير و هدف و راه الهی کردند.اين را بايد حتما در نظر بگيريم كه انسان چه روحيه اي باید داشته باشد كه در اين مسير بتواند گام به گام در مسير كمال و رشد و غايت تمام خوبي ها كه شهادت باشد مسيرش را طي بكند و لذا مسلم داشتن چنين روحيه اي لازمش رابطه اي عميق با قرآن ، با اهل بيت و يك نگاه ماوراي داشتن به قضاياست و اين ارتباط خوب و موثر و دائمي و سرمدي و ازلي است با ذات اقدس پروردگار و هركسي كه ارتباط با آن ذات اقدس و احديت دارد. البته در كارنامه شهدا و زندگينامه شهدا اگر خواسته باشيد يك نگاه اجمالي داشته باشيد مي بينيد كه آنها با علما ، مساجد، حسينيه ها، مشاهد مشرفه، امام رضاو جمكران ارتباط داشته اند و لذا اينها بود كه اينها را در يك به اصطلاح جايگاه اي قرار داد كه مسير خودشان را پيدا كردند و در اين مسير سرعت گرفتند و سارعوا الحسنات فاستبقوا الخيرات شدند. ان شاء الله كه ماهم بتوانيم پويندگان راه شهدا باشيم و آن روحيه شهادت طلبي را در خودمان تقويت كنيم.
- مهم ترين شاخصه هاي ايثار و شهادت چيست؟
ببينيد بزرگترين شاخص ها در وادي ايثار و شهادت اخلاق است ؛يعني اگر كسي در وادي به اصطلاح اخلاق، اخلاق پيغمبر ،اخلاق محمدي گام بردارد مسلم به اين شاخص هاي ايثار ميرسد
ايثار يعني اخلاق اگر كسي جان خودش، مال خودش را ايثار ميكند يعني متعلق به اخلاق نبوي است متعلق به اخلاق علوي است متعلق به اخلاق فاطمي است.
هرچه كه زندگي اهل بيت را مرور ميكنيم مي بينيم ايثار درزندگي آنان به مراتب بيشتر است. مصداق آن هم روايت امام حسن مجتبي (ع) که فرمودند:تا صبح ديدم مادرم زهرا سلام الله عليها همسايه ها را دعا ميكند .سوال كردم كه مادر همه را دعا كردي اما ما را دعا نكردي. حضرت فرمود: "الجار ثم الدار" اين معلوم است كه در دعا كردن هم ايثار دارد؛ در بذل مال شان هم ايثار دارند .الطعام الحبه و المسكين و اليتيم و اسيرا مصداق همان ايثاراست و لذا اگر ما خواسته باشيم شاخص هاي ايثار را تعريف كنيم ريشه در اخلاق دارد و لذا ميگويند :"لا دين کمن لا حيا له "دين ندارد آنكس كه حيا ندارد و در رابطه ادب میفرماید: "ادب سر لوحه اي تمام خوبيهاست". لذا اين كه ما اگر ميخواهيم ايثار و شهادت و شهادت طلبي در زندگي خودمان داشته باشيم اول به اخلاق بپردازيم .امام سجاد (ع) ذيل روايتي فرمودند: اگر به من خبر بدهند دو روز از عمرت باقي نمانده است آن دو روز را يك روز را به تقويت اخلاق ميپردازم تا در روز قيامت بتوانم به واسطه اخلاق نيكو بهشت را براي خودم كسب كنم و روز بعد را هم به واسطه اي اخلاق ميتوانم بهشت را براي خودم كسب كنم.لذا وقتي كه قرآن در مورد پيغمبرش مي فرمايد "وإنك لعلي خلق عظيم " تو داراي خلق عظيم هستي يا "ان كنت تفضل غليظ القلب لن فضوا من حولك " اگر ما قلب سختي به تو داده بوديم همه از دور تو فرار ميكردند؛ ما اين قلب مهربان را به تو دادیم، اين همه دور تو اجتماع كردند با تو هم دل و همراه شدندو اينرا ميرساند كه اخلاق باب بسيار مهمي است در تقويت ايثار و فرهنگ شهادت ،تقويت مباني دين و اخلاقي و حتي عرفاني. چراکه عارف كسي است كه در مرحله اول اخلاق مدار باشد و لذا مهم ترين شاخص در ايثار و شهادت اخلاق مداري است.
- عوامل و علت هاي شكل گيري انقلاب اسلامي ايران چیست ؟
وقتي كه انقلاب ها را ريشه يابي ميكنيم همه آنها علتي دارد "ان الله لا يغير ما به قوم الا يغير ما به انفسهم " قرآن هم در اين رابطه مي فرمايد كه ما هيچ قومي را تغيير نميدهيم مگر اينكه انفس قوم خودشان تغيير کند يعني دنبال كمال، دنبال ايده ال ها بروند.ما وقتي كه نظام سلطه را با چشم ديديم نه يك سال نه دو سال ٢٥٠٠سال نظام سلطه است .شما پادشاهان به اصطلاح ساساني را نگاه كنيد بعد بياييد صحابه نشين را نگاه كنيد، پادشاهان ايران را نگاه كنيد، بعد پادشاهان پهلوي را نگاه كنيد ما به كجا رسيده بوديم ما در حال رفتن به يك انحطاطي بودیم كه فرهنگ ما عوض شده بود سال هجري پيغمبر تبديل به اصطلاح جشن هاي پهلوي شده بود؛ موقعيت مارا، دين ما را ميبردند. ما مستعمره آمريكا، مستعمره انگليس بوديم از دين و مباني ديني صحبتي نميشد عملا به يك انفعالي افتاده بوديم كه خدا محوري و اخلاق محوري دركار نبود دين به حاشيه رفته بود و لذا وقتي كه مردم ريشه ديني داشتند با علما بودند همراه علما بودند زندگيشان را بر مبناي دين و محبت اهل بيت پيروي كرده بودند ديد آنهارا از دستشان ميدهند ومشکلات زیاد بود. خيلي ها فراموش كردند؛ مخصوصا نسل جوان و نسل نو ما نميدانند قديم ها چه اتفاقاتي بر سر همين مردم مي افتاد ،كسي خونه نداشت، چه قحطي و مشكل چه خيابان هاي داشتيم چه روستاهايي داشتيم كه ويرانه بودند و لذا اگر شما فيلم هاي پنجاه سال پيش را بياوريد و نمايش بدهيد آنها ميفهمند مشكل كجاست و ما به چه مرحله اي رسيده بوديم و وقتي كه آمريكايي ها در ايران از ما به اصطلاح حق توحش ميگرفتند و ببينيد ما به كجا رسيده بوديم كه مارا وحشي ميدانستند و براي خودشان مزاياي كه تعريف كرده بودند و گرفتن حقوق شان يكي شان حق توحش بود يعني وقتي دارند با ايراني هاي وحشي سر ميكنيم و داريم زندگي ميكنيم پس بايد شما به ما حق توحش بدهيد. ما به اينجا رسيده بوديم . یا مثلا قانون كاپتولاسيون يك وضعيت خاص ديگری بود که به اصطلاح به جاني ترين افراد كه يكي از اشخاص يا دولت ها دست دادند. يكي از مشكلات ديگر پهلوي بود .عرض كردم كه ما مستعمره آمريكا بودیم به اصطلاح ما ياروغار اسرائيل بوديم اسرائيلی ها تو كشور ما پايگاه داشتند مبارزه خودشان را با اعراب آن زمان بواسطه حمايت هاي اين دولت انجام ميدادند. لذا ما با اين مشكلات و اين معضلات مواجه شديم يك شخصيتي مثل امام راحل عظيم الشان و بزرگوار ناجي كشور ما شد و با آن دم مسيح هايیش آمد و وارد شد و به اصطلاح عصا موسي را به دست گرفت و شروع به روشنايي كرد.
