کد مطلب: 119882 تعداد بازدید: ۱۳۵

نشست تخصصی با عنوان "جهاد تبیین و لوازم آن در گام دوم انقلاب اسلامی" در سمنان برگزار شد.

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳:۰۵
استاد دانشکده امام هادی (ع) مطرح کرد: کارکرد جهاد تبیین جلوگیری اختلال،انحراف و تحریف به واقع حقیقت است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران،  در نشست تخصصی  با عنوان "جهاد تبیین و لوازم آن در گام دوم انقلاب اسلامی" که در موسسه آموزش عالی عصمتیه سمنان  برگزار شد، جناب آقای دکتر عزیزی استاد دانشکده امام هادی (ع) بیان کرد: برای رسیدن به جهاد تبیین باید پاسخگو به چند سؤال باشیم اینکه،چه چیز را تبیین کنیم ؟مفهوم تبیین مقابل چه مفهومی است؟کارکرد وغایت جهاد تبیین چیست ؟برای چه کسی تبیین کنیم ؟در مقابل چه چیزی تبیین کنیم؟ چگونه باید تبیین کنیم؟ تبیین عملی و تبیین علمی چگونه است؟چه کسی می تواند تعیین کند کدام موضوعات در اولویت تبیین هستند؟ زمینه موجود تبیین علمی و عملی و ابزار و ساختارهای مادی جهاد تبیین چیست؟ معیار جهاد تبیین چیست؟ انرژی و نیروی انسانی ما در جهاد تبیین چگونه باشد؟ سازماندهی امکانات و نیروی انسانی ما در جهاد تبیین چگونه است ؟جبهه مقابل ما کیست؟ و... که در ادامه به برخی از سئوالات پاسخ دادند.

دکتر عزیزی در بیان کارکرد جهاد تبیین گفت: کارکرد جهاد تبیین جلوگیری از انحراف و تحریف شناختی است؛ زیرا دستگاه شناختی جامعه مورد آماج است. مثلا در فضای مجازی امروزه موضوعاتی دست به دست می شوند مثلاً ماجرای عروس اهوازی  که در حال اعتبار زدایی از جامعه است .توفیقات زیادی در سیاست داخلی داشتیم که آنها را به نقاط ضعف تبدیل می‌کنند مردم را عصبانی می‌کنند، تا حرف بزنند و دچار غفلت شوند ما در طول چند سال گذشته عضو ناظر شورای شانگهایی بودیم ظرفیت منطقه ای و صادرات را از دست داده بودیم و این ها شکست ما بود در حالی که در عرض سه ماه ورق برگشت مثلاً اینکه واکسن به کشور سرازیر شد و آمار فوت پایین آمد، شعار عدالت زده شد و تبدیل به شعور شد. این توفیق در سیاست داخلی باعث شده تا برخی با ازدست‌دادن شعوراخلاقی حقوقی و سیاسی به دنبال این هستند تا مردم روی آرامش نبینند و حقایق را نفهمند و انقلاب را از پیش روندگی بازدارند. بنابراین کارکرد جهاد تبیین  جلوگیری اختلال،انحراف و تحریف به واقع حقیقت است.

وی اضافه کرد: کارکرد تحریف در جامعه  عبارتند از: - جلوی ترویج عملی و علمی اندیشه و عمل انقلاب را بگیرند و رکود ایجاد کنند. 2- جلوی عمق بخشی به انقلاب را بگیرند.3-  توانفرسایی کنند. همچنین به لایه ها و سطوح جهاد تبیین در دو بستر عملی وعلمی در 6 حوزه‌ مختلف اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی ،سیاسی ،حقوقی و امنیتی با 3 قسم جنگ سخت ،نیمه سخت ونرم  اشاره کرد .مثلا در حوزه اقتصادی جنگ سخت اقتصادی تحریم ؛ جنگ نیمه سخت اقتصادی نوسان در بازار؛ جنگ نرم اقتصادی چالش در از بین بردن نقدینگی که در نتیجه آن، محاسبات اقتصاددانان را دچار تحریف می کند تا ندانند سرمایه‌گذاری در چه جایی انجام شود و باعث کم شدن اشتغال و ازدواج و تشکیل زندگی در جامعه گردد.

دکتر عزیزی ادامه داد: دشمن به دنبال فوکال پوینت است به معنی مرکز ثقل ؛ یعنی مرکز ثقل را بزن و وقتت را تلف نکن .مثلاً فوکال پوینت در جبهه مقاومت سردار سلیمانی و در عرصه اقتصاد بورس بود و برای ایجاد انحرافات اخلاقی و فرهنگی در جامعه فوکال پوینت در قشر زنان جامعه است.

وی افزود: توجه به استفاده از سه مثلث: ارزش ،رابطه و ساختار داشته باشیم .علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۹۶سوره اعراف ازکلمه  "اهل القری"، استفاده جمع می‌کند یعنی معیارنزول رحمت و عذاب الهی عمل جمع است ،عمل جمعی دربستر روابط اجتماعی اتفاق می‌افتد .روابط  در نظام هنجاری و ارزشی شکل می‌گیرد که اگردر اجتماع تقویت یا تضعیف شود نتیجه کاملا متغییر میگردد. بنابراین با توجه به ساختارها رابطه های محکم تر ودرنتیجه ارزش های بیشتری برای خود داریم.بدانیم که دشمن مطالبه می‌کند می‌فهمد و عمل می‌کند و وقتش را برای جنگ سخت نمی گذارد.در نتیجه برای حضور موفق در صحنه جهاد تبیین باید:1- زبان گفتگو با اقشار مختلف را پیدا کنیم. 2-شناخت مثلث کمال، فقدان و حرکت که همه انسانها دنبال حرکت برای رسیدن به کمالی هستند که فاقد آنند.3- شناخت ساختار ارزش که از توصیف فعل و هدف تولید می شود.