طرح آموزشی توانمند سازی سفیران رضوان و مبلغین پذیرش در مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۷:۰۸به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران،طرح توانمند سازی سفیران رضوان و مبلغین پذیرش توسط حجتالاسلام والمسلمین زارعیان متخصص روانشناسی در حوزه ارتباط غیر کلامی با حضور طلاب و مبلغین در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین زارعیان این کارگاه مهارت افزایی را با یک پرسش اساسی از حاضرین آغاز نمود که چرا حوزه آمدیم؟ وی گفت: اگر در پاسخ به این سوال به درستی توجیه شدیم آنگاه می توانیم به سراغ تکنیک های جذب برویم.
زارعیان سپس با پرسش و پاسخ جویای انگیزه ها و علل ورود به حوزه طلاب شد و با برشمردن موارد به بیان استدلالی کاربردی در بحث تبلیغ و جذب به حوزه ها پرداخت و گفت: ما برای استفاده از هر وسیله ای باید ابتدا آن را بشناسیم. مهمترین وسیله ای که در اختیار داریم خودمان هستیم باید خودمان و ابعادوجودی مان را به درستی بشناسیم. انسان دو بعد مادی ( فیزیکی) و معنوی (متافیزیک) دارد و ابزارهای ادراکی او حس و عقل است، ماده در دایره حواس قرار دارد اگرچه تمام آن نیز شناخته شده نیست و البته انسان بعدی غیر جسمانی نیز دارد که تجربیاتی نزدیک به مرگ( nd) نیز موید ان است ولی متاسفانه به دلیل اینکه ترویج دین نشود تحقیقات در این زمینه چندان منتشر نمی شود.
وی ادامه داد: حال ما می خواهیم حرکت کنیم و هیچ اطلاعی از خودمان نداریم، طبیعتاً باید اطلاعات را از سازنده بگیریم و مکانی که می توان در این زمینه کسب اطلاعات کرد حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین زارعیان در خصوص ضرورت ارتباط غیر کلامی ضمن ارائه آمار و اطلاعات پژوهش های علمی در این زمینه گفت:طبق تحقیقات جدید ۹۳درصد ارتباط غیر کلامی است و در خصوص ارتباط غیر کلامی و تاثیر آن در منابع دینی روایت زیادی وجود دارد، همچون پاداش نگاه به والدین، به عالم، دست دادن و...
وی سپس ضمن مثالی با توجه به تفسیر سوره حمد نحوه ارتباط و تبلیغ را تحلیل نمود و گفت: فضای غالب سوره حمد حامل بار مثبت روانی است، آنجا که با اسم جامع الله که حاوی جمیع کمالات است شروع می شود و بر صفات رحمان و رحیم نسبت به همه خلایق تاکید می کند،به طوری که بخش اعظمی از سوره بار مثبت دارد، ببینید سبک جذب سوره حمد چگونه است، سوره ای که هر روز در نمازها می خوانیم، خدا چگونه ارتباط می گیرد، همه تحویل گرفتن بندگان است.
حجتالاسلام والمسلمین زارعیان سپس در خصوص آموزش و پرورش نامرئی و تاثیرات آن بر مخاطب مطالبی را بیان داشت و خاطر نشان کرد: داده های زیاد یا تکراری مغز را تعطیل می کند. و در ارتباط گیری برخورد اول بسیار مهم است و مهم ترین توانایی در برقراری ارتباط با دیگران، استفاده از عنصر جابجایی است.آنچه در امر تبلیغ اساسی است حل کردن مسئله خود بینی است و تا «من» حل نشود شما نمی توانی خود را به جای دیگری بگذاری، نمی توانی با رفتگر هم سفره شوی جلوی پای طلبه بلند شوی و...
تو خود حجاب خودی حافظ از میان بر خیز
مانع "من" است و ارتباط زمانی حل می شود که این مسئله حل شود.
وی مهم ترین مانع در امر تبلیغ را نیز غرور و منیت عنوان کرد و افزود: اگر محور منیت باشد فرد در ارتباط گیری دچار خطاهای شناختی می شود که از مهم ترین آن، خطای صفر و صدی است؛ یعنی اگر هرکس عین من است خوب است هرکس با ما نیست بد است.
حجتالاسلام والمسلمین زارعیان همچنین در خصوص اهمیت سطح دانش و آگاهی در امر تبلیغ گفت: هرچه دانش شخص کمتر باشد، بیشتر اهل ادعاست و دانش نامحدود تواضع می آورد، افزایش دانش بعلاوه توجه به فقر وجودی، اینکه اگر چیزی دارم از خداست، باید توامان مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین زارعیان در پایان به طلاب، منش پیامبر را خاطر نشان کرد و بیان داشت: منش پیامبر طوری بود که مردم عاشق اش بودند، ایشان به سخنان همه گوش فرامی داد تا جایی که کفار از او شکایت می کردند که او اذن است.
