مدیر حوزه های علمیه خواهران استان سمنان:
شب زنده داری و نماز شب نردبانی برای رسیدن به کمال است
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱:۴۵به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، سلسله مباحث اخلاقی با محوریت خطبه متقین امام علی (ع) برگزارشد. در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین نجم مدیر حوزه های علمیه خواهران استان ضمن اشاره به لیالی قدر بیان کرد: امام مجتبی علیه السلام ضمن روایتی می فرمایند: "کسی که میداند سفری در پیش دارد خود را آماده می کند هیچ سفری طولانی تر از سفر آخرت نیست برای این سفر توشه بردارید . " آنچه در این شبها میتوانیم برای آمادگی سفر آخرت به آن بپردازیم اعمالی ازجمله:غسل ،نماز ،ادعیه ،شب زنده داری و همچنین از کارهای خوبی که سفارش شده مباحثه و کار علمی برای اهل علم است.
نجم در ادامه سلسله مباحث اخلاقی با محوریت خطبه متقین به بحث در ارتباط با ویژگی های شب های متقین پرداخت . امام علی علیه السلام می فرمایند:"اهل تقوا در دل شب به عبادت و نماز می ایستند ."عبادتی در قالب نماز شب سفارش به یازده رکعت ،در صورتی که امکان نداشت سه رکعت نماز شفع و وتر را از دست ندهیم. در این خطبه شبهای متقین را به تصویر می کشد تا راهی باشد برای اینکه بدانیم شب ها را چگونه بگذرانیم.
کسی که در خواب غفلت است ،متوجه بلندی شب نمی شود آنچه سفارش شده است ،چند ساعتی یا ساعتی قبل از اذان صبح مورد تاکید است .اگر بخواهیم چیزی را نردبان قرار دهیم و به کمال برسیم این نردبان چیزی جز شب زنده داری و نماز شب نیست. کسی که اهل نماز شب نباشد به سرحد کمال نمی رسد .علامه قاضی خطاب به شاگردش علامه طباطبایی میفرماید :"فرزندم اگر دنیا و آخرت را می خواهی نماز شب بخوان."
وی گفت: از دیگر ویژگی های اهل تقوا اینکه : بخشی از قرآن را هم در دل شب با تأمل در آیات می خوانند اگر قرآن را کسی بخواند و تأمّل در آیات نداشته باشد مورد مذمت است چرا که منتج به نتیجه و مثمرثمر نخواهد بود.نکات ارزنده در قران بسیار زیاد است و باید برای بخشی از آن که اسراری از آن استخراج میشود به اهلش که مفسرین هستند و به تفسیر مراجعه کرد.آنقدرحرف برای عمل است که نیاز به نکات جدید نمی رسد از آیت الله بهجت خواستند تا نکته جدید بگوید گفت :"همان که بلدید انجام دهید."
همچنین اهل تقوا وقتی که در شب قرآن می خوانند جان خودشان را محزون می کنند. حزنی که از آیات میگیرند ممدوح است چرا که دل می سپارند به آنچه که در قرآن می خوانند، که نتیجه آن این میشود که از درد و مریضی و مشکلات روحی و روانی به دنبال دوا به آنچه که در قرآن می خوانند و عمل می کنند هستند.
دکتر نجم ادامه داد: اهل تقوا با آیاتی که آیات بشارت است خود را در مقابل آیات میبینند و چون به آیات عذاب می رسند از ترس خدا گوش دل را به خدا میدهند و تمام توجه خود را به سمت خدا جذب می کنند که نکند نشانه آن آیات در آنها باشد. آن زبانه های آتش در گوششان است انگار می شنوند، به این توجه دارند که اگر بخواهند قدم را چپ بردارند آتش را مقابل چشمانشان می بینند. همانطور که از امام معصوم پرسیدند چطور حتی فکر گناه را هم نمی کنید پاسخ دادند زشتی گناه برای ما معلوم است .همانطور که اگر کسی یک کاسه زهر مهلک را به شما بدهد حتی فکر نمیکنید که قطرهای از آن را بخوریدزشتی گناه هم برای ما معلوم است .اهل تقوا تجسم آتش جهنم به واسطه گناه جلوچشم آنهاست. به گناه حتی فکر هم نمیکنند، تا آتش جهنم متوجه آنها نشود.
وی گفت : اهل تقوا وقتی که این حالت برای آنها پیش می آید و بهشت و عذاب جهنم را می بینند، قامت هایشان به شکل حالت رکوع است. آنچه از خدا طلب می کنند، اینکه از آنچه که باعث آتش جهنم هست نجات پیدا کنند.آزادی خود را از آتش جهنم می طلبند.
این استاد اخلاق ادامه داد: بیشترین توجه ما در دل شب به این باشد که از خدا بخواهیم آنچه باعث آتش می شود از آن فاصله بگیریم. بنابراین هرشب و سحر که به این شکل آغاز شود و روز به گناه آلوده نشود و نسبت به آن مداومت شود، نتیجه آن، زندگی های نورانی و نفسها پاک حاصل میگردد.