کد مطلب: 124027 تعداد بازدید: ۲۱۰

مدیر کل امور دانش آموختگان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور:

دو عنصر اراده افراد و هدایت‌گری مراکز و سازمان ها برای رشد و شکوفایی کانون ها ضروری است

پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۶:۵۰
آقای برگستان مدیر کل امور دانش آموختگان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور ضمن اشاره به سه گام شبکه سازی ، ظرفیت سازی و تحولات اجتماعی در کانون های دانش آموختگان گفت: دو عنصر اراده افراد و هدایت‌گری مراکز و سازمان ها برای رشد و شکوفایی کانون ها ضروری است

 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، مدیر کل امور دانش آموختگان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور آقای برگستان در سفر یک روزه به استان سمنان در نشست هم اندیشی که در مدیریت استان تشکیل شده بود گفت: استان سمنان به حمدالله شرایط بسیار خوبی نسبت به سایر استان های دیگر دارد ما در سطح کشور ۶ هزار دانش آموخته داریم به جز جامعه الزهرا استان‌های خراسان و بیش از ۸۰۰ مدرسه و موسسه آموزش عالی، بسیاری از مشکلات را می توان با سیاستهای درست و برنامه ریزی صحیح به شکوفایی و موفقیت برسانیم؛ به همین دلیل دانش آموختگان مدرسه با هم جمع شدند و انژیو و سمن و کانون تاسیس کردند و مدرسه تنها نقش حمایت کننده را دارد. ما هم در اداره کل امور دانش آموختگان در ستاد مرکزی طوری طراحی کردیم که این کانون ها یک مرکز مردم نهاد باشند و یک کانون موفق می تواند یک مجموعه استانی را تشکیل می‌دهد و باعث هم افزایی مفید خواهد شد.

برگستان افزود: باید گفت ظرفیت دانش آموختگان این مطالبه را دارند که چطور ما میتوانیم اثرگذار و اثر گستر باشم؟ ما در اسناد بالادستی مشاهده می‌کنیم که همه ی مراکز و ارگان ها باید به سوی سازمان‌های مردم نهاد بروند و این کانون ها را تشکیل دهند. ما در حوادث مختلف شاهد اثر گذار بودن این نهاد های مردمی هستیم مانند حوادثی چون سیل، زلزله و کرونا.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که نیمی از  جامعه  را زنان تشکیل می دهند و نسبت به نیم دیگر جمعیت جامعه اثرگذار هستند. وظیفه ما و سایر ارگان ها این است که در تشکیل کانون ها تسهیل‌ کنیم تا بتوانیم از ظرفیت آنها به نحو احسن استفاده نماییم. احمدالله در استان ۳تا مجموعه دانش آموختگی تشکیل شده است ولی در حد شهرستانی ثبت شده نه استانی. خودمان در حال حمایت آموزشی هستیم در جایی که می توانیم کار هدایت‌گری و پشتیبانی را انجام می دهیم. برای رشد و شکوفایی دوتا عنصر لازم است:۱- اراده و پای کار بودن خود افراد است ۲- هدایت‌های مجموعه هایی مانند ما و مسئولین استانی تا بتوانیم تا بتوانم به آن نقطه قوت و صلابت برسد؛البته ما حمایت هایی پیشاپیش داشتیم و انجام دادیم، به عنوان مثال در خصوص مکان این کانون‌هاست که مدیران مدارس این همراهی را کردن و مکان و امکانات را در اختیار این کانون ها قرار دادند و بنای ما این هستش که به شما ماهیگیری آموزش بدهیم و ولی ماهی به شما ندهیم یعنی آموزش برای شما اتفاق بیفتد. نهادها و سازمان‌های مختلف کشور طرح ها و برنامه هایی را دارد که می توان از ظرفیت این خواهران به خوبی استفاده کرد. به خصوص در حوزه امداد فرهنگی.

مدیر کل امور دانش آموختگان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور در پایان افزود: به عنوان مثال ما در حوزه عفاف و حجاب به سمت مزون های عفیفانه رفتیم تا تولید پوشاک اسلامی را داشته باشیم لذا از مسئولین استانی و بالاخص آقای مرادی درخواست می‌کنیم اراده این خواهران را با پوست و گوشت خود لمس کنید همین که بتوانید بستری را برای انجام فعالیت‌های آنها فراهم کنید بسیار عالی خواهد بود، این مجموعه خواهران ظرفیتی بی نظیری هستند اگر بشود یک تسری در دریافت مجوز آن و حتی مجوزات استانی بشود بسیار راهگشا خواهد بود. حمایت و سوق دادن برنامه های استانی به صورت موضوعات بومی استان و مسئله خانواده و زن به عنوان ستون خانواده می‌تواند بسیاری از مشکلات و جامعه را برطرف نماید، کانون ها قرار است بستری باشد برای فعالیت دانش آموختگان لذا باید یکسری آموزش‌هایی را ببینند. کار معاونت فرهنگی مدارس باید روی طلاب در حال تحصیل خودشان متمرکز باشد و کانون ها باید برای خدمت و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی فعالیت کنند.

آقای برگستان در ادامه بیان داشت: پرداختن به کانون های دانش آموختگان و حمایت از آنها از طرف مدیران مدارس در واقع سرمایه گذاری بلند مدت است.

وی گفت: طلبه‌های دانش آموخته با حضور اجتماعی خود بهترین مبلغ برای حوزه های علمیه هستند لذا باید نشان داد که خواهران طلبه دارای کنشگری بالای اجتماعی هستند. امروز در کشور ۸۰ کانون دانش آموختگان دارای پرونده فعالیت هستند که سه کانون مربوط به استان سمنان است و کانون دانش آموختگان کوثر سمنان از کانون های فعال کشوری و خانم یوسفیان از دبیران فعال، زحمتکش و موفق در سطح ملی هستند.

اقای برگستان اظهارداشت: یکی از دلایلی که ما دبیر دانش اموختگان قراردادیم در حوزه های علمیه این است که ما نمی دانیم طلبه های فارغ التحصیل شده کجاهستند و چه کار می کنند دبیر دانش اموختگان ها را شناسایی می کنند و اموزش ها و مهارت های لازم رابه ان ها می دهد.

وی افزود: در کانون دانش اموختگان سه گام را باید مدنظر داشته باشیم: ۱- شناسایی-شبکه سازی، ۲- ظرفیت سازی، ۳- تحولات اجتمائی

 برگستان درپایان گفت: دانش آموختگان باید با نیاز سنجی بومی، کارهای گروهی و تیمی انجام دهید و هیئت تراز زنانه ایجاد کنند و در این راستا، اداره کل  امور دانش آموختگان از هیچ حمایتی دریغ نمی کند.