کد مطلب: 131531 تعداد بازدید: ۹۵

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار:

در دنیای رسانه، مهارت اقناع، ابزاری است برای دیده و شنیده شدن

یکشنبه ۱۱ دى ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳:۱۸
در وبینار علمی بصیرتی به مناسبت ۹ دی بیان شد: در فضای رسانه وقتی همه می توانند حرف بزنند، شنیده شدن از هر زمان دیگری دشوارتر است/ مهارت اقناع ابزاری است برای دیده شدن و شنیده شدن.

 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت روز بصیرت ۹دی با همکاری سازمان بسیج فضای مجازی استان سمنان، وبیناری با عنوان «تکنیک های اقناع و مقدماتی بر سواد رسانه» توسط استاد و معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار خانم لیلا محسنیان برگزار شد.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار با اشاره به تاریخچه، سیر تحول، هرم، سطوح و انواع سواد با توجه به گستره دانش بشر گفت: برخلاف گذشته که فرد با سواد فردی بود که خواندن و نوشتن می دانست، در عصر حاضر فردی با سواد دانسته می شود که حداقل از شش نوع سواد و مهارت برخوردار باشد؛ یعنی سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد آموزش و پرورش، سواد رایانه ای و در نهایت سواد رسانه ای داشته باشد.

محسنیان افزود: سواد رسانه ای یا Media Literacy‌ نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که امروزه یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، بنابراین رها کردن فرد اعم از کودک یا بزرگ سال بدون داشتن توامندی و مهارت لازم و کافی در این عرصه، مانند رها کردن انسانی در رودخانه خروشان است در حالی که تجهیزات و قدرت بدنی لازم ندارد و شنا نمی داند.

استاد حوزه یکی از زیر شاخه های مهم حوزه سواد رسانه را آموزش تکنیک های اقناعی و مهارت تفکر انتقادی دانست و بیان داشت: پیام های رسانه ای به دنبال اقناع مخاطب هستند و هدف شان تسخیر اذهان، به کمک اقناع و در پی آن کاهش مقاومت، تغییر باورها، پذیرش درونی و در نهایت تسخیر قلوب است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقناع؟! گفت: وقتی همه می توانند حرف بزنند، شنیده شدن از هر زمان دیگری دشوارتر است. بنابراین مهارت اقناع، ابزاری است برای دیده شدن و شنیده شدن و در مقابل مهارت تفکر انتقادی به مخاطب این توانایی را می دهد که چه چیز را باور کند و بر اساس آن چه اعمالی را انجام دهد. بنابراین آنچه در بحث تفکر انتقادی آموزش داده می شود؛ سوالات کلیدی، چیستی تفکر نقاد، منطق ارسطویی، مغالطات، فنون اقناع در تبلیغات و خبر و ویژگی های مخاطب فعال و منفعل است.

محسنیان ضمن بیان شیوه های جدید تعلیم و تربیت کودکان از جمله روش فلسفه برای کودک، که تفکر نقادانه را تقویت می کند، در پایان خاطر نشان کرد: تقویت قوه تفکر و آموزش شیوه صحیح تفکر نقادانه به کودکان در برخورد با مسائل، با توجه به اصول و مبانی حکمت اسلامی، یکی از روش های موثر، جهت واکسینه کردن کودکان و نوجوانان در فضای رسانه ای است.