کد مطلب: 136329 تعداد بازدید: ۶۸

برگزاری هفتمین پیش نشست همایش ملی هویت عصری زنان در آینه قرآن و عترت در موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه گرمسار

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵:۴۷
کمیته علمی همایش استان گلستان با همکاری معاونت پژوهش استان سمنان به محوریت موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه گرمسار هفتمین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و عترت را برگزار نمود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در همکاری بین استانی استان گلستان و سمنان، هفتمین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و عترت با موضوع «کنشگری زن در غرب بر اساس الگوی فمنیستی» با ارائه استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه خانم لیلا محسنیان در سالن اجتماعات این مدرسه علمیه به صورت برخط و حضوری برگزار شد. دبیری علمی این پیش نشست را خانم فائزه لطفی دبیر کانون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار بر عهده داشت.

دبیر علمی در آغاز ضمن توضیحی مختصر در مورد همایش و محورهای آن گفت: این همایش، توسط موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با همکاری سایر نهادهای حوزوی و دانشگاهی بصورت ملی برگزار می‌شود و از جمله اهداف آن عملیاتی کردن رسالت حوزه علمیه خواهران در بسترهای علمی، پژوهشی، نظریه‌پردازی خصوصاً در حوزه مسائل زنان و تبادل اطلاعات و افکار با سازمان‌ها و نهادهای علمی تحقیقاتی به همراه ارائه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی طلاب، دانشجویان، اساتید، فرهیختگان و صاحب نظران است.

وی در خصوص موضوع هفتمین پیش نشست این همایش که در موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه گرمسار برگزار شد، افزود: در این موضوع تلاش می شود تا ضمن بیان نظریه فمنیسم و امواج آن از نیمه قرن نوزدهم تا کنون، تاثیرات آن در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی بیان شود تا سیری که زن غربی طی نموده و عوارضی که بر او گذشته مشخص گردد. زیرا معتقدیم تا شناخت دقیق و روشن از یک مسئله و‌ چالش اجتماعی نداشته باشیم نمی توانیم در قبال آن واکنش و کنشی مناسبی اتخاذ کنیم.

در ادامه استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه خانم محسنیان ضمن ارائه موضوع بیان داشت: دو الگوی مهم کنشگری زن در غرب، بعد از تحولات مدرنیته؛ الگوی فمنیسم و الگوی سرمایه داری است، که این دو الگو معاضد هم بودند، در الگوی فمینیستی، به طور ناخودآگاه مرد را انسان برتر می دید و لذا الگوی کنشگری زن را در انجام کنشگری‌های مردانه تعریف می کرد و الگوی سرمایه داری از فرصتی که فمنیسم در اختیارش گذاشته بود بسیار بهره برد، محور را جنسیت زن قرار داد و با استفاده از جنسیت زن، در جهت رونق بازار سرمایه بسیار سود برد و زن را از انسانیت تهی نمود.

خانم محسنیان در خصوص ریشه اصلی جنبش های فمنیستی در غرب خاطر نشان کرد: از علل اصلی پیدایش این‌ جنبش ها که جامعه شناسان خاستگاه اصلی آن را در غرب می دانند، مظلومیت و بی عدالتی اسفناک زنان در طول تاریخ غرب است، که البته به شکلی دیگر در جریان است. در موج اول فمینیست خواسته هایی ابتدایی مشاهده می شود که نشانگر محرومیت زنان از ابتدایی ترین حقوق انسانی و اجتماعی مانند حق تحصیل، حق رای و‌ حق مالکیت خصوصی است که تا اوایل قرن بیستم زنان اروپایی و آمریکایی از آن محروم بودند.

وی با تشریح امواج چهارگانه فمنیسم که با توجه به جریان های فکری در غرب رخ داد افزود: موج اول با هدف احقاق حقوق اولیه برای زنان شکل گرفت و موج دوم که با انتشار کتاب سیمون دوبووار که او را مادر فنیسم می دادند با نام جنس دوم همراه بود، در صدد کنشگری مردانه برای زن و تبدیل ویژگی های زنانه به مردانه بود و موج سوم که اصرار به حذف ویژگی های جنسیتی در دو جنس زن و مرد داشت و موج چهارم که مربوط به سالهای اخیر است و با هشتگ me too شناخته می شود موجی رسانه ای بود که در پی مبارزه با آزار جنسی و خشونت علیه زنان ایجاد شد.

 

استاد حوزه در جمع بندی مطالب بیان داشت:  آنچه در الگوی فمنیستی غربی در همه امواج و انواع آن فراگیر است و همچنان زن غربی را در تعاملات اجتماعی آزار می دهد، نگاه مردانه به زن، در تقابل قرار دادن او با مرد، بهره کشی جنسی و پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسئله است. اما در تفکر اسلامی زن عطیه و امانتی الهی است که از توانایی ها و استعداد های خاص خود برخوردار است و در مدار خود می درخشد و اوج می گیرد.  مرد و زن مکمل هم هستند نه مقابل هم. لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ. و البته در سطحی برتر هر دو انسان اند و به طور یکسان از حقوق انسانی برخوردار و جنسیت فرع بر انسانیت است..